Se program, tidspunkt og mødested for temadage her:

Husk tilmelding.

Temadagen i Nationalpark Mols Bjerge den 22. sept., Ved Fredsskoven 4, 8400 Ebeltoft var en stor succes.

Temadagen, der var et samarbejde mellem Nationalpark Mols Bjerge og Foreningen Straatag blev et tilløbsstykke med 90 deltagere. Formand Torben Lindegaard Jensen bød velkommen med en introduktion til vedligeholdelse af bevaringsværdige bygninger.

Derefter fortalte Minna og Finn Pedersen, Hoed Kaltværk om fremstilling og traditionel brug af kalk til hvidtning og mørtel .

Deltagerne blev herefter opdelt i 4 grupper, hvor tømrer og tidl. savværksejer, Erik Therkildsen fortalte om bindingsværkskonstruktioner og reparation af bindingsværk.Der var reparation af murværk, blanding af kalk og mørtel ved arkitekt Leif Høgh, Mariager. Tækkemand Søren Fur, Ebeltoft fortalte om tækning og vedligeholdelse af stråtag. Nik Hyllestad og Verner Nielsen vil gennemgik bygningerne på Holmegaard og fortalte bl.a. om , hvordan forskellige vedligeholdelsesopgaver kan udføres.

Efter frokosten viste Sven Brieske, Hyllested Skovgårde, traditionel håndsmedning af beslag til Holmegaard.

En spændende dag sluttede kl. 16.

Temadag lørdag den 29. sept. 2018 ved Hammermøllen, Bøssemagergade 21, 3150 Hellebæk.

Program for dagen:

9.15-10.00: Morgenkaffe under åben himmel v. Hammermøllen.

10.00: Velkomst

10.15 - ca. 12: Vi begiver os ad Bøssemagergade forbi de fredede huse gennem Teglstrup Hegn til Anes Hus v. Bøgeholm Sø. Traveturen tager ca. 20 min. Der kan evt. køres et mindre stykke af vejen. Her vil Erik Trolle, formand for Selskabet for Bevarelse af ”Anes Hus”, fortælle om Ane, der boede i huset i 1840’erne og havde kontakt til Johanne Luise Heiberg. ”Anes Hus” er blevet nænsomt restaureret og har bl.a. fået nyt stråtag.

Herefter returnerer vi til Hammermøllen.

12.15 - ca 13.30: Peter Uldum fra Hellebæk/Aalsgaard egnshistoriske forening vil forestå rundvisning og fortælle om Hammermøllen, om smedjen, om vandkraft, om Kronborg Geværfabrik og familien Schimmelmann og om Hellebæk Klædefabrik med tilhørende arbejderboliger.

13.30-14.30: Sen brunch på Hammermøllen incl. kaffe, the og juice. Øvrige drikkevarer kan købes.

Herefter afslutning.

Denne temadag adskiller sig lidt fra tidligere arrangementer på Sjælland. Programmet er mindre komprimeret, og der vil være god tid til at tale med foreningens bestyrelse, tækkemænd og medlemmerne indbyrdes.

Vi håber på lunt sensommervejr og en god, fælles oplevelse.

Evt. spørgsmål bedes rettet til Hanne Juul-Dam, mobil 29130099, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tilmelding: Der er plads til max. 35 personer, og tilmeldingen foregår via ”først-til-mølle-princippet” senest den 20. sept. til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Pris kr. 125,- pr. deltager, som bedes indbetalt på foreningens konto Reg.nr.: 0828 – Konto nr.: 000 00 75 647 eller MobilePay 22782