Foreningen afholder hen over året temadage. I 2020 har vi afholdt 4 velbesøgte temadage og i 2021 har vi indtil nu afholdt 2.

En temadag kan se nogenlunde sådanne ud:

Vi besøgte først Dennis Christensen (HH Tømrer og Bindingsværk i Assens), som fortalte omfirmaet og igangværende projekter. Her fik vi morgenkaffe. Derfra kørte vi til Hagenskov Vandmølle, hvor ejeren, arkitekt og civilingeniør Thomas Kampmann, som underviser på arkitektskolen i Kbh., viste møllen frem og fortælle om nogle af de mange udfordringer, som vedligeholdelsen af vandmøllen frembyder. Vi slutter besøget af med at spise frokost med øl/vand.

BMG

Vi fortsatte til Dreslette, og besøgte Bent Madsens Gård i Hårby. Den smukke fredede bindingsværksgård ejes af Realdania By og Byg. Dernæst var vi på Venekærgård i Glamsbjerg. Vi gik ind på gårdspladsen på den store fredede sulegård for at se de to pragtfulde døre i gårdsidens facade, som Foreningen Straatag har hjulpet med at finansiere.

Maleren Børge Thurups Hus i Assens var det næste spændende sted vi besøgte. Det tidligere husmandssted blev for få år siden totalrestaureret og bruges i dag som refugium. Et fantastisk sted, hvor der aldrig har været indlagt vand eller elektricitet! Vi fik vist huset frem af ejeren Karen Holmqvist.

Vi sluttede af i den meget store og smukke have ved Søllested Gl. Præstegård, Søllested 36, 5610 Assens. Det tidligere præstegårdsstuehus er smukt restaureret og nærmest et lille klassicistisk palæ.

Af hensyn til reservation, inkøb og andet bedes du være hurtig med tilmelding, da alle Foreningen Straatags ture hurtigt er fuldbooket. Formularen øverst i højre side aktiveres, når alle detaljer er på plads.