Troelsevej 295
5491 Blommenslyst

pederstrup

Lille Pederstrup er en af landets allerældste bondegårde og den sidste tilbageværende gård med sulebygget stuehus. Gården er flyttet til sin nuværende placering i 1674, men dele af stuehuset er med sikkerhed væsentligt ældre.

Ingen anden dansk bondegård har igennem de sidste 10 – 12 år været genstand for en lignende medieomtale. Der har været forsøgt flere forgæves redningsaktioner for den gamle historiske gård de sidste 10 år, men netop som alle stort set havde opgivet håbet, kom det endelige gennembrud, og med en meget betydelig fondsstøtte., og som det i dag ser ud, vil en af Danmarks ældste og mest interessante gårde været reddet for eftertiden.

Ca. 350 personer mødte op lørdag den 13. oktober 2012 på  "Lille Pederstrup".lille pederstrup luft 2012 n tt 3
Foreningen Straatag og Solveig Skånning (ejer), Helena Atkins (ejer), Steen Kjær Jensen (arkitekt) og Torben Lindegaard Jensen (rådgiver og fundraiser) bød velkommen til gennemgang af den gamle sulegård, som var uhyggeligt tæt på sin undergang.

Vi fulgte den igangværende restaurering, hørte om gårdens historie og dens spændende fremtid, og der var lidt vådt og tørt til ganen.  Vil du læse mere om "Lille Pederstrup" har Odense bys Museeum historien  skrevet af Anders Myrtue.

Lørdag den 13. oktober (2012) afholdt Foreningen Straatag og Byfo ”åbent-hus-dag” på den gamle fynske sulegård, Lille Pederstrup.

Arrangementet blev afholdt i anledning af at første etape af en gennemgribende restaurering nu var tilendebragt, og ejere og rådgivere ønskede at dele glæden over det smukke resultat med offentligheden – og i særlig grad med de to foreningers medlemmer.

Interessen for begivenheden var overvældende, og da Fyens Stiftstidende samme dag havde begivenheden som forsidestof, blev alle rammer sprængt. På et tidspunkt, hvor adskillige var taget af sted igen, kunne der tælles over 140 biler, hvoraf de fleste måtte parkeres i vejsiden langs den smukke, men smalle, snoede vej.  Deltagerantallet var betydeligt mere end 300!

Der var fri adgang til alle bygningers indre, herunder det sulebyggede røgeloft i landets eneste fuldt bevarede stuehus med sulekonstruktioner. Arrangørerne havde taget højde for alt det praktiske. Der var installeret moderne toiletvogn, og på trods af det helt uventet store fremmøde, rakte lagrene af Saftevand, Ørbæk Most, ”Stakitøl” fra det anerkendte Indslev Bryggeri, rugbrød med pølse, fynsk rygeost m.v. – samt kaffe og kringle.

Det gode vejr og den fine stemning bevirkede at arrangementet trak ud med mere end en time i forhold til det annoncerede tidsrum, og succesen understregede, at der er en langt større folkelig interesse for den ”jævne bygningskultur” end mange tror.

lille p isometri